• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

3 beertjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

TomSmith

Beginnend
Lid
29 jul 2019
Reacties
1
Hallo,

Ik heb een vraagje;
Ik heb nu 1 cavia beertje (zijn vriend is laatst overleden) en wil 2 extra beertjes toevoegen.
Nu weet ik dat het handig is als het jonkie beertjes zijn, alleen kan ik dan beter 2 jonkies tegelijk toevoegen of eerst 1 en een flinke tijd later nog 1?

Alvast bedankt.

Cavia4ever

Ervaren
Lid
30 sep 2018
Reacties
899
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
3 beertjes bij elkaar gaat vaak niet goed. Er zijn voorbeelden dat het wel kan, zeker als het broertjes zijn, maar zelfs dat kan mis gaan na een tijdje. Ik zou het bij 1 beertje erbij laten, of als je meer dan 2 caafjes bij elkaar wil, je beertje laten castreren en een paar dames erbij zetten.

Lid
22 sep 2009
Reacties
4.334
Website
www.instagram.com
Aantal Cavia's
0
Landen vlag
Ik zou de gok niet nemen, zit je zo met 2 kooien omdat de 3 beren ruzie hebben. Maar dat kan natuurlijk ook met 2 beertjes, hoewel met 2 beertjes het veel vaker goed gaat.

TomSmith

Beginnend
Lid
29 jul 2019
Reacties
1
Dank voor de reactie,
En is er misschien een ander dier dat ik bij de cavia’s kan doen?
Misschien een rat of konijn of iets dergelijks?

RutSha

Zeer ervaren
Lid
15 sep 2016
Reacties
1.031
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Dank voor de reactie,
En is er misschien een ander dier dat ik bij de cavia’s kan doen?
Misschien een rat of konijn of iets dergelijks?
Dat is echt het slechtste idee ooit. Een konijn is te groot en heeft andere eet behoeften het kan een cavia lelijk verwonden en ze spreken niet dezelfde taal. Een rat is een heel ander dier. Totaal ongeschikt voor cavia's. Je opties zijn hierboven al genoemd en lijken mij prima? Laat hem gewoon castreren en geef hem 2 leuke dames.

Cavia4ever

Ervaren
Lid
30 sep 2018
Reacties
899
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Inderdaad, geen andere dieren erbij, daar heeft een caaf weinig tot niets aan. Ze gaan weliswaar wel eens tegen een konijn aanliggen, of zelfs erop, als "bed" maar ze kunnen niet met elkaar "kletsen" en met hun sterke poten kunnen ze een cavia makkelijk botbreuken incl. gebroken rug bezorgen. Of combineren met een paar dames, of 1 jong beertje erbij, heeft de meeste kans van slagen en gelukkige cavia's.

TomSmith

Beginnend
Lid
29 jul 2019
Reacties
1
Oke dat gaat dus niet, maar stel nou dat ik nu 1 oudere beer heb, dan doe ik daar 1 jonge beer bij, en daarna 2 Gesteriliseerde zeugjes.
Zou dat werken?

Cavia4ever

Ervaren
Lid
30 sep 2018
Reacties
899
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Meerdere beren met zeugjes is meestal ook geen goed idee, beide willen dan de "harem" claimen. Bovendien is sterilisatie een ingewikkelder en meer risicovolle ingreep dan castratie, waardoor het laatste meestal de voorkeur heeft, om ongewenste nestjes te voorkomen. Of je moet toevallig een paar gesteriliseerde zeugjes in bijvoorbeeld een opvang kunnen vinden, maar dan nog zou ik er geen 2e beer bij zetten.

TomSmith

Beginnend
Lid
29 jul 2019
Reacties
1
En als het 2e beertje heel jong is en de kooi groot genoeg, zou het dan werken?

Cavia4ever

Ervaren
Lid
30 sep 2018
Reacties
899
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Maakt niet uit, ze weten van elkaar dat ze er zijn. en zoeken elkaar op. Al geef je ze een hele kamer, dan zal het nog waarschijnlijk op vechten uitdraaien als je 2 beertjes bij zeugjes zet. Als je graag meer dan 2 caafjes bij elkaar wil zetten in 1 kooi, dan is 1 "geholpen" beertje met meerdere dames, of alleen dames de combi met de meeste kans op succes.

TomSmith

Beginnend
Lid
29 jul 2019
Reacties
1
En als het niet lukt om 2 beren en 2 zeugjes bij elkaar te hebben, kan ik dan 1 beertje met 1 zeugje bij elkaar en dan nog eens 1 beer met 1 zeugje bij elkaar zetten in dezelfde kamer, maar in een aparte kooi?
De zeugjes zijn gesteriliseerd.

Cavia4ever

Ervaren
Lid
30 sep 2018
Reacties
899
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Je hebt de zeugjes al? Dan zou ik gewoon die bij het beertje zetten, dan heb je 3 caafjes die het waarschijnlijk wel goed met elkaar moeten kunnen vinden. 1 zeugje met 1 beertje elk in eigen kooi moet wel kunnen, ze kunnen elkaar wel horen, maar elke beer heeft dan zijn eigen territorium en "1-caafs-harem" dus zal daar wel mee tevreden zijn. Maar alles bij elkaar in 1 kooi, is vragen om problemen, denk ik.

TomSmith

Beginnend
Lid
29 jul 2019
Reacties
1
Oke bedankt! ik heb de zeugjes nog niet, maar binnen kort wel.

Anna 1973

VIP
Lid
24 aug 2018
Reacties
2.052
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Toen ik mijn twee beertjes bij de opvang ging halen werd me echt met nadruk verteld dat er geen zeugje bij kon. De beertjes gaan ten alle tijden vechten met elkaar. Echt geen goed idee om te doen. Ook met zijn vieren even los laten lopen ookal zitten ze niet bij elkaar in de kooi is geen goed idee. Ik weet niet of je dat van plan bent, maar dat werkt gewoon niet

TomSmith

Beginnend
Lid
29 jul 2019
Reacties
1
Dit was ik inderdaad van plan, maar denk nu ik het bij 2 beertjes ga laten.
Bedankt voor alle info en hulp☺️

PDSKS

VIP
Lid
15 jan 2016
Reacties
3.069
Aantal Cavia's
3
Landen vlag
En als het niet lukt om 2 beren en 2 zeugjes bij elkaar te hebben, kan ik dan 1 beertje met 1 zeugje bij elkaar en dan nog eens 1 beer met 1 zeugje bij elkaar zetten in dezelfde kamer, maar in een aparte kooi?
De zeugjes zijn gesteriliseerd.
Ik zou het proberen, lukt het niet, dan kan je ze opsplitsen... wij zijn zo'n uitzondering van 3 beertjes bij elkaar... ze hebben ruim een jaar met z'n 3en geleefd en toen mochten ze samen gaan wonen met de dames...ruim een half jaar zaten ze met 5 dames, maar toen er nog 3 caafjes bij kwamen (2 beertjes en een zeugje) moesten we gaan splitsen, de mannen gingen met 3 dames samenwonen... ging prima... ook na het verlies van 2 van de 3 dames gingen zowel de mannen als de overgebleven dame goed samen, helaas is recent de overgebleven dame ook gaan hemelen en zitten de mannen weer met z'n 3en... en gaat nog steeds goed... ik zeg niet dat het een succes wordt... maar probeer het gewoon met de mannen en de dames samen...

Lid
22 sep 2009
Reacties
4.334
Website
www.instagram.com
Aantal Cavia's
0
Landen vlag
Ik zou het proberen, lukt het niet, dan kan je ze opsplitsen... wij zijn zo'n uitzondering van 3 beertjes bij elkaar... ze hebben ruim een jaar met z'n 3en geleefd en toen mochten ze samen gaan wonen met de dames...ruim een half jaar zaten ze met 5 dames, maar toen er nog 3 caafjes bij kwamen (2 beertjes en een zeugje) moesten we gaan splitsen, de mannen gingen met 3 dames samenwonen... ging prima... ook na het verlies van 2 van de 3 dames gingen zowel de mannen als de overgebleven dame goed samen, helaas is recent de overgebleven dame ook gaan hemelen en zitten de mannen weer met z'n 3en... en gaat nog steeds goed... ik zeg niet dat het een succes wordt... maar probeer het gewoon met de mannen en de dames samen...
Maar dan moet je wel ruimte hebben mocht het mis gaan om 2 kooien en of 3 kooien kwijt kunnen in huis. Ik zou eerlijk gezegd klein beginnen. Hier gaan de 3 beren ook samen maar denk dat je met een grote koppeling wel wat ervaring nodig hebt. Ik adviseer om niet 2 beren met 2 zeugen samen.

Cavia4ever

Ervaren
Lid
30 sep 2018
Reacties
899
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Bovendien, als het mis gaat, kun je vaak niet terug naar de oude situatie. Laatst in dierenwinkel hadden ze 3 beertjes bij elkaar, broertjes, ging prima. Ze hadden een jong ander beertje, alleen. Dus hadden ze 1 van de 3 broertjes erbij gezet, maar dat ging niet. Maar het broertje was niet meer welkom bij de andere 2. Dus nu zaten 2 beertjes alleen, ipv eentje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Marja Twee lieve beertjes Knuffelcavia's aangeboden 0
mg1991 3 beertjes, 2 maken ruzie, hoe oplossen? Gedrag en Verzorging 7
Sarah iliano 2beertjes in flat Huisvesting 5
Raukema Wanneer Beertjes weghalen? Algemeen 8
2204stef California beertjes Knuffelcavia's aangeboden 0
Kiek Aangeboden: 2 lieve beertjes Knuffelcavia's aangeboden 8
josboss1995 Rollen tussen 2 beertjes zijn veranderd? Gedrag en Verzorging 14
Witte VERKOCHT Cavia beertjes te Koop Knuffelcavia's aangeboden 4
Evalin Cavia beertjes vechten Gedrag en Verzorging 64
Marleen116 2 Beertjes samen Algemeen 2
Decavialiefhebber Beertjes Algemeen 12
Neroo 2 beertjes op de forum Voorstellen 7
Caviastal_Absalom Peruvian beertjes Fokberen aangeboden 0
MarliesdR VERKOCHT 2 lieve cavia beertjes zoeken een nieuw huis Knuffelcavia's aangeboden 1
MariaC Drie mooie knuffel beertjes Knuffelcavia's aangeboden 0
semmiexbrownie Cavia duwt kop onder ander Gedrag en Verzorging 2
isabellanhd VERKOCHT 3 beertjes Knuffelcavia's aangeboden 2
VERKOCHT cavia beertjes Knuffelcavia's aangeboden 1
Linda-Sander Us en ch teddy beertjes Geboren 3
VERKOCHT 2 gladhaar beertjes Fokberen aangeboden 4
Gnoompje Twee beertjes repelen Gedrag en Verzorging 30
Pinkypurple 2 beertjes nu weer onenig heid na 2 maanden. Gedrag en Verzorging 9
Tieske Gemelde inhoud: Post in onderwerp '2 Beertjes gezocht' Moderator Home 1
Caafje82 2 Beertjes gezocht Cavia's gevraagd 2
caafjes vd zonnehoeve VERKOCHT 2 beertjes en 4 zeugjes - borstel en gladhaar- leeftijd tussen 8 maanden en 2 jaar Knuffelcavia's aangeboden 1
VERKOCHT 2 cavia beertjes Fokberen aangeboden 1
Christa82 Zijn mijn beertjes nou beertjes of toch zeugjes?! Algemeen 50
Tieske Gemelde inhoud: Post in onderwerp 'Cavia beertjes' Moderator Home 1
Tieske Gemelde inhoud: Post in onderwerp 'Cavia beertjes' Moderator Home 1
VERKOCHT Cavia beertjes Knuffelcavia's aangeboden 3
Cs chinlon 4 beertjes 2 merino 2 coronet Fokberen aangeboden 6
Melisse1997 Twee beertjes samen Gedrag en Verzorging 21
Cookie flapje Nieuw hier, met 2 jonge beertjes in huis, de cavia's zijn nu 2 dagen bij ons. Voorstellen 9
Carla Terneuzen VERKOCHT cavia beertjes Knuffelcavia's aangeboden 1
Caviastal_Absalom VERKOCHT Coronet beertjes Fokberen aangeboden 1
Annelies123 Boze beertjes of normaal? Gedrag en Verzorging 12
Puckie17 GESLOTEN Te koop 3x ch teddy beertjes 1x ch teddy/borstel Marktplaats 1
Bella nova VERKOCHT Te koop aangeboden 2 skinny beertjes Fokberen aangeboden 1
Caviastal Un Allegra Verschillende peruvian choco buff wit beertjes. Fokberen aangeboden 1
Caviastal_Absalom VERKOCHT Zeugjes en beertjes te koop, verschillende rassen en kleurslagen Knuffelcavia's aangeboden 1
Caviastal_Absalom VERKOCHT Leuke beertjes te koop, verschillende rassen en kleurslagen. Fokberen aangeboden 1
Jess4 2 beertjes Gedrag en Verzorging 13
AnnaKeer Jonge beertjes nest verlaten? Zoogbank 6
Sharina Beertjes 4 maanden Gedrag en Verzorging 29
Sascha VERKOCHT 2 CH-teddy beertjes te koop, 1 lilac/safraan en 1 zwart/crème (brindle) Fokberen aangeboden 6
wieskevo Ruzie tussen twee beertjes Gedrag en Verzorging 6
ilseke1983 Typische kenmerken voor 2 halfwassen beertjes? Algemeen 5
Cs chinlon VERKOCHT 3 sheltie beertjes te koop Fokberen aangeboden 14
Sharina Broertjes Gedrag en Verzorging 17
ilseke1983 Beertjes die uitdagen Gedrag en Verzorging 2

Vergelijkbare onderwerpen