• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Plaatst hier al je vragen over bronstcyclus en dekking, geboorte, de jongen, fokleeftijd, jongen overleggen, bijvoeren, spenen, rustpauze zeug, samenstelling fokkoppels, selecteren.

Als een cavia jongen krijgt en alles gaat goed, dan is dat een leuke gebeurtenis. Soms gaat het niet goed en in het ergste geval kun je de jongen en zelfs het moederdier verliezen. In dit artikel geef ik wat meer achtergrondinformatie om mogelijke fouten zo veel mogelijk te voorkomen. Het is nog steeds een wonder dat het zo vaak goed gaat. Het is belangrijk om met gezonde ouderdieren te starten die niet te oud of te jong zijn. Het is ook noodzakelijk te weten of we echt te maken hebben met...

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Neem de onderstaande adviezen eerst goed door voordat je gaat fokken! Via de zoekmachine kan je veel informatie vinden. Mocht je dan nog vragen hebben stel ze dan gerust. Bedenk eerst wat je doel is om te gaan fokken. Denk goed na over met welk ras en met welke kleur(en) je wilt gaan fokken. Zorg dat je goed ingelezen bent over hoe oud en hoe zwaar het zeugje minimaal moet zijn voordat ze bij de beer gezet mag worden! Let op de...

LWO-syndroom Inleiding In de fokkerswereld komt men als fokker verschillende problemen tegen. 1 van de meest voorkomende problemen is het LWO-syndroom (Lethal White Overo). Het LWO-syndroom, beter bekend als het geboren worden van lethaal witte jongen, behoort tot een van de meeste fouten die worden gemaakt door fokkers, welke zorgt voor mutaties van de cavia. Lethaal wat? Microphthalmia, beter bekend als het LWO-syndroom komt voor bij de verparing van een dalmatiner aan een...

yes er zijn weer nieuwe nestjes op komst! Er zijn op dit moment 2 zeugjes drachtig en 1 zeugje zit nog bij de beer. meerdere mensen vroegen me om ze via hier op de hoogte te houden, dus vind je het leuk, vragen oid blijf me dan volgen. Ginger ( gladhaar rood) en Maggi ( gladhaar zwart, rood) zijn drachtig en Zara ( borstel zwart, rood, wit ) zit bij de beer Ik zal hieronder foto's van ze plaatsen Ginger is gedekt door een zwart, wit , rode gladhaar beer. Ik verwacht meerkleurige...
Ik vraag mij af wat ik zou kunnen verwachten uit de koppeling van een gladhaar crème cavia en een gladhaar Rus cavia. Heb daar eigenlijk totaal geen idee van en weet ook nog niet of ik deze koppeling ga doen.
Hallo iedereen, Ik ben er dus net achtergekomen dat mijn hoog drachtige cavia hoest. Dat deed ze dus al langere tijd maar ik wist niet wie het nou was. Ik merk dat ze dit vaker doet tijdens het groente eten. Ze eet, drinkt en is nog actief. Ik weet even niet zo goed wat ik nu moet doen. Want verder ziet ze er nog prima uit. Moet ik naar een dierenarts? Of is dit normaal? Alvast bedankt voor je reactie.
Is hier iemand uit regio Zeeland of Vlaanderen die Rex cavia's fokt en soms verkoopt? Ik zoek een leuk jong zeugje.
Hallo, Ik heb 2 hoogzwangere cavia's, 1 heeft al ong 2 cm ontsluiting. Maar ik heb nog geen weeën gezien/gehoord. Is dit normaal? Het is nu ruim 3 weken geleden dat ik de bewegingen gevoeld heb, dat was nog wel een hele grote verassing😃. Maar goed, is dit normaal?

Hoi Allemaal, Sinds 8 januari 2021 heb ik 2 cavia's (2 zeugjes). Bij de dierenwinkel zeiden ze ongeveer 9 week oud. Nu is de een (Ziva) opeens veel dikker dan de ander (Abby). Terwijl ze op de 1e dag dat ik ze had ongeveer gelijk waren kwa omvang. Nu denk ik dus, is Ziva misschien zwanger? Kan iemand mij helpen? bijgevoegd de foto van de 1e dag en hoe ze nu zijn. Groeten Rutger
Ik heb een driekleur gladhaar zeugje. Nu vraag ik mij af of het oké is om deze te koppelen aan een effen rood of crème beertje. Optie 2 is het zeugje koppelen aan een driekleur US Teddy beertje maar 2 rassen kruisen is geen goed idee veronderstel ik? Alle tips welkom.
Hallo allemaal! Mijn zeugje is zwanger (twee zeugjes bleken een zeugje en een beertje). Nu ga ik mijn beertje 15 januari laten castreren. Mijn zeugje is begin maart uitgerekend en dus zal tegen die tijd de 6 weken na de castratie verstreken zijn. Maar is het verstandig om hem bij de bevalling te laten zijn? Of kan ik beter een afscheiding maken in de kooi of hem helemaal in een andere kooi zetten? Ik kan hier niet zo veel over vinden. Daarnaast vroeg ik me ook af of hij na zijn castratie...
Hallo allemaal, Ik heb al jaren cavia's en nu wil ik een stalletje beginnen, Een droom van me. Ik ben me al een tijd aan het inlezen en aan het voorbereiden. Zo wil ik ook mijn vakbekwaamheid gaan halen. Ik zou graag nog meer info willen over de eventuele complicaties tijdens de zwangerschap en bevalling en over waar ik op moet letten bij de aanschaf van de cavia's, eventuele schoonheids fouten erfelijke aandoeningen. Weten jullie misschien waar ik deze informatie kan vinden?

Hallo, ik heb vanmiddag iets in de kooi gevonden van mijn cavia's (beertje en zeugje). Het lag tussen het hooi. In eerste instantie dacht ik dat het een dekprop was maar daarna begon ik erg te twijfelen. Nu denk ik eerlijk gezegd dat het gewoon iets was wat tussen het hooi lag. Maar voor de zekerheid...
Hallo, Ik wil mijn zeugjes graag laten dekken. Alleen het probleem is, ze laten dat niet toe... Ik heb 2 zeugjes van 7 maanden bij een beer van bijna 1 jaar en een beer van ong 3 maanden. Ik heb ze al meerdere keren bij elkaar gezet maar elke keer laten ze het niet toe. Ik wil ze graag voor 10 maanden gedekt hebben, maar op deze manier gaat dat natuurlijk niet lukken. Weet iemand hier een oplossing voor? Alvast bedankt.😃
Hallo! Mijn zeugje (7 weken) is hoogstwaarschijnlijk perongeluk gedekt. Ik heb geen idee hoe ver ze nu zou zijn, omdat het niet de bedoeling was om haar een nestje te laten krijgen. Ik voelde wel al een beetje spanning en een hele lichte bolling aan de buik. Nu zag ikgisteren dat ze een klein beetje bloed aan haar vagina had. Verder zie ik niks in de kooi en niks aan haar. Het stroomt ook niet ofzo, volgens mij was het opgedroogd. En nu heeft ze het zelf schoon gelikt. Zou het kunnen dat ze...
Hoi! Ik heb twee caviaatjes gekocht via marktplaats denkende dat het twee zeugjes waren (je voelt hem al aankomen)... Ik ging met ze naar de dierenarts voor een check om te kijken of ze gezond waren. En ja hoor, bleek een van de twee toch een beertje. Het zijn broer en zus en hebben ruim 6 weken samen gezeten. Nu heb ik kippengaas tussen hun in totdat hij gecastreerd kan worden, maar hoe groot is de kans dat mijn zeugje van 6,5 week zwanger is? Het beertje liep ook al sinds dat ik ze kreeg...
Ik heb hier twee oeps nestjes van 23 oktober. Eigenlijk ging alles prima met moeders en kleintjes. Maar vandaag merkten we dat 1 kleintje diaree heeft en lusteloos is. Wat kan ik nu het beste doen? Appart zetten of juist niet? En bijvoeren (of dwangvoeren want heb het idee dat het zelf niets meer neemt)? Maar waarmee dan. DA is nu niet meer bereikbaar Wie kan mij helpen

Hoi allemaal, Ik heb sinds ong. 2 maanden 2 lieve cavia zeugjes. Het was even schrikken toen 1 van de dames zwanger bleek, maar ze zijn zeker welkom. Ik ben heel benieuwd wat eruit komt, omdat ik geen idee heb wie de vader is ;). Ze zitten nu nog gezellig samen in 1 hok, maar ik vraag mij af of dat goed is... Of dat het beter is dat ik ze apart houdt? Als de baby's er zijn, zet ik moeder en kinderen sws apart. Maar heb dat nu nog niet gedaan omdat het mij gezelliger lijkt voor ze om samen...
Ik zit met het idee om een gladhaar zwartbont cavia te koppelen aan gladhaar crème cavia. Lijkt dit een goed idee qua kleurencombinatie? Of is deze kleurencombinatie niet echt aan te raden? Er is geen stamboom van de dieren aanwezig. Alvast bedankt voor uw mening!
Hallo allemaal, Gisteren heb ik via MP twee jonge cavia's van 14 weken opgevangen, broer en zus, die dus tot gisteren samen hebben gezeten. Ik ga er dus vanuit dat de dame vrijwel zeker zwanger is. Voel in haar buikje vaag wat bewegingen, maar zeker nog niet veel. Ze zitten nu uiteraard apart tot hij langs de DA geweest is en z'n wachttijd uitgezeten heeft... Probleem is dat ze beiden ontzettend bang zijn, ik denk dat ze nauwelijks mensen/andere dieren of cavia's gewend zijn. Daarbij is met...
Ik vraag mij af of een beer bij 2 zeugjes mag gezet worden om te dekken. Of laat ik ze beter apart dekken?
Goedemorgen, Ik was me een beetje aan het inlezen over de geneticaleer en krusingen van caafjes. Ik vroeg me af waarom, er geen kruising bestaat van: de Alpaca & een Borstel caaf. Ik ben heel erg benieuwd! Groeten, Khaleesi
Dat mijn meiden drachtig kunnen zijn? Ik heb ze ruim twee weken geleden opgehaald toen ze ong 5 weken en twee dagen oud waren (zit een dag leeftijdsverschil tussen ze) en op de dag van aanschaf zaten ze nog tussen hun nestbroertjes. Nu las ik vd week dat beertjes gescheiden moeten worden met 300gr en/of 4 weken oud (net wat het eerst komt), wat ik dus niet eerder wist. 🙈 Vooralsnog zie ik geen opvallende rondingen maar gezien de duur vd dracht zou dat nog een paar weken kunnen duren denk...