• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 17 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Database Ziekten Almanak

Prolaps: Een prolaps is het uitpuilen van de baarmoeder, uit de vagina. Dit kan zowel tijdens dracht als na de geboorte. Je ziet dan, afhankelijk van de grootte van de prolaps, een rode 'ring' uit de vagina steken tot zelfs een hele 'worst' eruit hangen. Tijdens zwangerschap: Zet de cavia apart op doeken, zodat er geen andere zeug aan kan likken en er niets aan de baarmoeder kan plakken. Hou de geslachtsdelen tot de bevalling zo schoon mogelijk, maar zorg ook dat ze niet uitdrogen...
Naar aanleiding van een cavia die melkziekte had, wat (te?) laat onderkend werd, leek het me handig een topic te openen met veel voorkomende gezondheidsproblemen, specifiek rond de dracht. Dit stukje is te zien als een soort EHBO-gids bij complicaties. Het mag echter duidelijk zijn dat een deskundig dierenartsconsult altijd te prefereren is! Ik ga er hier van uit dat iedereen genoeg 'common sense' heeft om te bepalen hoe je je eigen ervaring inschat, wat je aandurft qua ingrijpen en waar je...

Enkele jaren geleden is er bij voormalig fokster Sandra (cs Faithfull farm) een parasitaire tweeling geboren. Waarschijnlijk is de cavia net voor of tijdens de bevalling overleden. Dat de cavia geen kans tot overleven had is mede veroorzaakt doordat een deel van de ingewanden buiten de buikholte lagen. De overige jongen uit het nest zijn gezond geboren. Via deze link Parasitaire tweelingen kan je een artikel lezen over parasitaire tweelingen. .

De inwendige anatomie van een cavia is uitermate interessant om te bestuderen. Klik op de foto's om de grote afbeeldingen te bekijken. De Engelse termen zijn vertaald naar Nederlands (met gele kleur), zodat het voor iedereen duidelijk is wat je ziet op de foto's. Voor mensen die het interessant vinden ben ik altijd bereid om meer tekst en uitleg te geven en van tijd tot tijd ook nieuwe foto's (met officiele bronvermelding) toe te voegen... (c) foto's: D-mis Homepage Department Of Anatomy...

Cavia's: Bindy 1 jaar en 9 maanden - gewicht 1,1 kilo Jayny 2 jaar - gewicht 1,2 kilo Medicatie vooraf: Xylocaine (plaatselijke verdoving) Sedastart (algehele verdoving/roesje - intramusculair) Baytril injectie (antibiotica) Primparan injectie (darmstimulatie) Novacam injectie (pijnstiller) Inwendig: Katheter Blaasspoeling met fysiologische zoutoplossing 3 x Lokale inwendige toediening antibiotica 1 x Infuus: Fysiologische zoutoplossing subcutaan (vocht) Nabehandeling: Antisedan...
Indicaties voor het inzetten van palmitoylethanolamide (PEA) als natuurlijke pijnstiller. Het middel PEA bestaat al vrij lang maar is nooit echt volledig tot zijn recht gekomen als medicijn. Ik gebruik het sinds een week bij Bindy, om te zien of het verlichting gaat geven bij de pijndie ze ervaart ten gevolge van haar chronische blaasproblemen. Effectiviteit is te verwachten na ongeveer 3 - 4 weken, soms ook eerder maar soms ook later. Er zijn experimentele bewijzen en/of bewijzen vanuit...

Uit recente onderzoeken blijkt dat satijnziekte wordt veroorzaakt door chronische nierfalen. Dit heeft een sjieke benaming: secundaire renale hyperparathyreoïdie (te snel werkende bijschildklieren met betrekking tot de nieren). Bij cavia's met een chronische nierinsufficiëntie ontstaat een continue stimulatie (prikkeling) van de bijschildklieren, die aanvankelijk nog onder controle blijft door de normale fysiologische terugkoppelingsmechanismen. Dit houdt in dat, indien het calciumgehalte...

Ik ben met Bindy al heel wat maanden aan het doktoren vanwege haar blaasproblemen. Daar ik zelf geen ervaring hiermee had bij mijn vorige cavia's en ik dus alles heb moeten laten onderzoeken en zelf opzoeken, heb ik besloten om dit topic te maken voor mensen die zelf ook caafs hebben met blaasproblemen of die vermoeden dat hun caaf blaasproblemen heeft. De problemen bij Bindy zijn begonnen met bloedverlies tijdens haar brons. Echo wees uit dat haar eierstokken actief waren, maar verder...

Overzicht van de meest gebruikte antibiotica bij knaagdieren. LET WEL: al deze medicijnen hebben hun eigen specifieke werking en mogen nooit zonder DA consult op eigen houtje worden toegepast! Dit kan fatale gevolgen hebben. Uitleg termen: PO = via de mond (oraal) - SC = subcutaneous (injectie via de huid) - IM = intramuscular (injectie in de spier) - bid = 2 x daags - sid = 1 x daags Ceftiofur: Behandeling van bacteriële luchtweginfecties geassocieerd met Actinobacillus...
Geschreven door Eva Stoffels. Satijnziekte bij de cavia Na jaren verwarring is de "mysterie van de satijnziekte" opgehelderd. Even een korte opfrissing: het satijnras schijnt geplaagd te worden door een mysterieuze ziekte met vage symptomen zoals mankheid, kiesproblemen en langzaam wegkwijnen. Uit recente onderzoeken blijkt dat deze aandoening wordt veroorzaakt door chronische nierinsufficiëntie. Dit heeft een sjieke benaming: secundaire renale hyperparathyreoïdie. Niet alleen...
CHRONISCHE BLAASPROBLEMEN BIJ HET KONIJN EN DE CAVIA - Behandeling met focus op een aangepast dieet UNIVERSITEIT GENT FACULTEIT DIERGENEESKUNDE - geschreven door Natali Monsieurs (vertaald door Fabienne Hendriks). Samenvatting Blaasproblemen komen veelvuldig voor bij cavia’s en konijnen. Hoe meer calcium wordt opgenomen, hoe meer calcium wordt uitgescheiden door de nieren. Deze overmatige hoeveelheden calcium komen terecht in de urine waardoor deze troebel wordt. Blaasstenen ontwikkelen...

Tijdens mijn zoektocht naar nieuwe informatie omtrent ziektebeelden bij knaagdieren, kwam ik dit zeer interessante artikel tegen, dat ik graag met jullie wil delen omdat er de laatste tijd weer de nodige blaaspatientjes op ons forum zitten... Voor mij is de inhoud geheel bekend, op één klein nieuwtje na...tomaten dienen vermeden te worden bij blaas- en nierpatientjes! Dacht dat ik inmiddels wel alles had gelezen, maar dit stukje is voor mij nieuw ;) Bron: www.dierenartsabc.nl Auteur...

De Satijncavia heeft een opmerkelijke geschiedenis achter de rug. De Satijncavia heeft misschien zelfs een heel moeilijke toekomst voor de boeg. Volgens sommige fokkers en beleidsmensen is een Satijn een ziekelijke en zieke cavia. Het zou gaan om dieren die niet meer gefokt mogen worden en zeker niet meer op tentoonstellingen mogen geshowd worden. Een recente presentatie op de bijscholing voor caviakeurmeesters van de Europese Entente bracht echter heel wat nieuwe wetenswaardigheden aan het...

Wat is Otocephalie (engels: Otocephaly). Agnathie - otocephaly: een zeldzame, sporadische en dodelijke misvorming gekenmerkt door microstomia (= kleine mond), aglossia (= afwezigheid van de tong), agnathie (= afwezigheid van de onderkaak) en abnormaal geplaatste oren. Cavia's die aan deze aandoening lijden hebben een slechte prognose en overlijden meestal voor of kort na de geboorte vanwege ademhalingsproblemen omdat hun luchtwegen niet of niet volledig zijn ontwikkeld. Dit complex...
Hier kunnen we een lijst samen stellen van woorden die men zoal gebruikt in de (medische)verzorging. Zodat je wanneer er in een topic gesproken wordt over bepaalde medicijnen, je dit kan opzoeken. Wanneer er in de lijst staat: verkrijgbaar bij de dierenarts, moet een dier altijd gezien worden door een DA, ookal staat er dat je het online kan bestellen!!!! Het is niet de intensie om in de schoenen van de dierenarts te gaan staan, zelf te gaan dokteren. Maar echt bedoelt als een naslag...

Hierbij de wijze waarop ik Bumblefoot behandel, en een pootje verbindt. De benodigdheden: Een schaar. Een schone ondergrond. Eventueel gaasjes en vloeistof om het pootje in schoon te maken, en te drogen. Zelfklevend verband (bijvoorbeeld elastomull haft, vetrap (zit erg vast en sluit ook meer af)) Wonddressing (bijvoorbeeld Allevyn Plus Cavity*, Animalintex) Zalf met antibiotica (bijvoorbeeld cavasan zalf, maar ook honig zalf) zelf gebruik ik Clindacutin® Zalf, maar deze kent de nodige...
Voorwoord: Dit artikel is tot stand kunnen komen dankzij de voortreffelijke informatie van Eva Stoffels van Marumoto en het topic van Marge Voeding voor Diabeetjes SUIKERZIEKTE Suikerziekte (diabetes mellitus) is een stofwisselingsziekte waarin de lichaamscellen onvoldoende suiker (glucose) kunnen opnemen. Achtergrond: Glucose hoort de belangrijkste energiebron voor de cellen te zijn. De opname van glucose door de cellen wordt mogelijk gemaakt door een hulpstof: het hormoon insuline...
Daar ik al maanden sukkel met Bindy (en nu ook met Lindy) vanwege haar blaasproblemen, ben ik het een en ander wijzer geworden over deze aandoening. Samen met mijn DA hebben we dingen uitgespit en hierbij deel ik de informatie die we hebben gevonden over cavia's met blaasproblemen zoals blaasgruis, blaasstenen, blaasontsteking. In de onderstaande tekst staan de nodige faculteitstermen (vakjargon) die je echter makkelijk via google kunt vertalen in begrijpelijke woorden ;) De informatie die...

Een baarmoedertumor bij de cavia Een probleem aan alleen de baarmoeder komt niet vaak voor. Meestal is er een combinatie van een eierstok en een baarmoederprobleem. Soort baarmoederproblemen Verdikking / hyperplasie: onder invloed van hormonen kan de baarmoeder zwellen, dit zie je soms bij cysteuze ovaria. Pyometra: een baarmoeder kan een ontsteking krijgen en is dan in meer of mindere mate met pus gevuld. Baarmoedertumor: een baarmoeder kan ook tumoreus...

Behandeling onder verdoving Als er een afwijking aan het gebit gezien is die een behandeling nodig heeft verdoven we de cavia om een optimale behandeling te kunnen geven. We lezen dat er behandelingen uitgevoerd worden aan kiezen zonder verdoving, echter dit heeft als nadeel dat de behandeling niet optimaal uitgevoerd kan worden, omdat je geen goed overzicht in de mond kan krijgen zonder verdoving. Echter nog erger is dat er vaak een beksperder gebruikt wordt (zie vorige pagina) die...

Bekinspectie bij de cavia Het is belangrijk om bij een cavia die niet of slecht eet of die gewicht verliest om in de bek te kijken hoe het gebit eruit ziet. Wikkel de cavia in een handdoek... Om de cavia rustig te houden adviseren we om de cavia in een handdoek te wikkelen. Om in de bek te kijken adviseren we om met een kleine wangsperder (linkse foto's) of een otoscoop met spreider (rechtse foto) de bek na te kijken. BEKSPERDER BEKSPERDER BEKSPERDER...