Hoe wortels bewaren?

Discussie in 'Voeding' gestart door Kelly, 20 jun 2009.

onderwerpentatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kelly

Kelly

Pluimen:
    374
    Leeftijd:
    24
    Aantal Cavia's:
    20
    Ik koop altijd een zak wortels van 25 kg bij de boer. Maar ze blijven nooit lang goed, ze verschimmelen altijd super snel. Volgens mij doe ik iets helemaal verkeerd, haha. Maar vind het zonde om steeds super veel weg te gooien. Hoe bewaren jullie ze en hoe lang blijven ze dan goed?
    • Pluimen Pluimen x 6
  2. Paula

Paula

Pluimen:
    4
    Leeftijd:
    40
    ja dat vraag ik me ook af goed topic kelly
  3. Polle

Polle

Pluimen:
    3.976
    Leeftijd:
    29
    Aantal Cavia's:
    11
    Ik bewaar mijn wortels altijd in de koelkast, maar hier eten ze maar een bosje weg in de week.
  4. Nancy9

Nancy9

Pluimen:
    5
    Leeftijd:
    42
    Ik had inderdaad laatst ook van een boer heel veel wortels. Had ze al in de berging goed uit elkaar gelegd maar toch bijeengeschrompeld en beschimmeld.
    Ben benieuwd of iemand een idee heeft.
  5. Capo & Co

Capo & Co

Pluimen:
    9
    Leeftijd:
    37
    Ja, hier ook, bewaren in de koelkast. Maximaal twee weken kan je ze dan wel bewaren. Bij mij beschimmellen ze niet maar krijgen donkere plekken en dan gooi ik ze weg.
  6. knuffelbeer

knuffelbeer Gast

super goed topic, want bij mij hetzelfde probleem!
    Ze beschimmelen erg snel!
  7. Conny

Conny

Pluimen:
    2
    Leeftijd:
    47
    Ik bewaar ze vooral donker en goed koel, mocht je plek hebben in de koelkast dan is dat ook prima, dan kun je ze idd langer bewaren.
    Mocht je plekken zien op een wortel dan die er altijd tussen weghalen, hij steekt nl
    de andere wortels ook aan met schimmel en rotte plekken.
  8. Caviastal Lotje

Caviastal Lotje

Pluimen:
    2
    Leeftijd:
    41
    Ik had laatst ook zo'n grote zak wortelen van een diervoedersbedrijf deze gaf mij de tip om ze in een ton water te leggen ....nu had ik niet zo'n ton en heb ik ze in emmers gezet moet zeggen dat het wel goed ging.
  9. Paula

Paula

Pluimen:
    4
    Leeftijd:
    40
    ja maar het groen voer voor cavia mag je toch niet in de koelkast leggen. Is mij gezegt geworden:icon_confused:
    En daarbij zie me al een zak van 25 kilo in de koelkast leggen ik denk dat de rest van mijn gezin daar niet zo blij mee zal zijn als die fris willen drinken en dat is lauw :icon_lol:
  10. MissCaroline

MissCaroline

Pluimen:
    30
    Nuenen, Gerwen en Nederwetten, Netherlands
    Leeftijd:
    30
    Dat probleem heb ik gelukkig nooit. Mijn 2 caafs eten hier gewoon met de pot mee.

Kelly, vraag eens advies aan die boer van je. Hoe hij de wortels bewaart voor hij ze aan jou verkoopt.
  11. Lucienne

Lucienne Gast

Groen voer voor cavia's mag niet in de koelkast??

Bij bij komt alles uit de koelkast :).
    Ik laat het dan wel een poosje liggen zodat het op kamertemp. is als ik het geef.
  12. cybele

cybele

Pluimen:
    185
    Leeftijd:
    38
    vroeger deden ze dit in de kelder,dus mocht je gezegend zijn met een kelder,uit het plastic beetje uit elkaar op kranten, en je kunt ze erg lang bewaren. donker en koel mogelijk en uitplastic halen, geld trouwens ook voor aardappelen die gaan ook zweten en schimmelen.
  13. Kelly

Kelly

Pluimen:
    374
    Leeftijd:
    24
    Aantal Cavia's:
    20
    Hij heeft ze in hele grote kratten zitten van kweenie hoeveel kilo. Die kratten staan in de loods opgestapeld, hij maakt er dan nog kleinere porties van 25 kg van.

Hij bewaart ze niet lang want ze zijn zo weer verkocht aan al die boerderijen/ stallen in de buurt.
  14. Cs Schnabbel

Cs Schnabbel

Pluimen:
    170
    Leeftijd:
    49
    Ik leg mijn wortels donker, koel, maar vooral droog weg. Wij hebben een kelder en leg de wortels op de koude vloer, maar merk dat als het heel erg vochtig buiten is, de luctvochtheid in de kelder ook hoger is de wortels zo toch veel eerder gaan schimmelen.
    Van vroeger kan ik mij herinneren dat wij thuis een "tuin" hadden en de net geoogste wortels in de schuur onder het modder/zand bewaarden. In principe ligt het dan ook donker, koel en droog.
    Dus die tip over een ton met water? Dat ga ik eens met een kleine hoeveelheid proberen en testen.
  15. Lotje

Lotje Gast

In de winter heb ik inderdaad grote netten van 10 kg en die blijven lang goed in een koude schuur.
    Nu in de zomer is het na een paar dagen al bal dus als ik nu wortels geef (en dat is niet zo heel vaak) koop ik ze per dagportie en geef ze dezelfde dag al.
  16. marije13051981

marije13051981

Pluimen:
    58
    Leeftijd:
    32
    Ik doe ze in de koelcel van mijn vriend
    Dan blijven ze lang goed, maar ja hij is bloemkool bouwer dus heb koelruimte zat hahah
  17. caviastaldreambaby

caviastaldreambaby

Pluimen:
    3
    Leeftijd:
    53
    zomer of winter een zak van 10 kg wortelen hou ik nooit lang goed tenzij ik zoveel mogelijk in mijn groentelades in de koelkast doe
    in het voorjaar betaalde ik in de winkel voor 1 kg al meer dan 3 euro dus als ik een zak van 10 kg kocht voor 3,75 gebruikte ik altijd meer dan 1 kg voor ze verrot waren en was het toch altijd goedkoper om een grote hoeveelheid te kopen
    groente komt bij mij trouwens ook altijd uit de koelkast blijft het veel langer goed
  18. pebbles

pebbles

Pluimen:
    574
    culemborg baasje van 8 zeugjes en 3 beertjes
    Leeftijd:
    55
    Aantal Cavia's:
    11
    Ik kreeg ook de tip van het voederbedrijf waar ik 20 kilo wortels koop om ze in emmers met koud water te doen. Zo blijven ze langer vers. Hij heeft ze pas weer in sept/okt.
    Ik hield ze ook goed in de schuur, dan moet je ze droog en koel bewaren. Maar als het gaat vriezen en je hebt ze buiten liggen, dan kan je ze weggooien.
  19. Claudia Peruvians Helmond

Claudia Peruvians Helmond

Pluimen:
    0
    Leeftijd:
    40
    In de zomer heb ik geen ervaring mee omdat ik dan veelal andere groenten voer aan de cavia's. Maar in de winter zorg ik altijd dat ik ze koel én droog wegleg in een open kist, en dan kan ik ze één tot anderehalve week goed houden zondat dat ze plekken krijgen of gaan schimmelen.
  20. mariskah

mariskah

Pluimen:
    12
    Leeftijd:
    29
    Hier heeft mijn moeder altijd in de winter van die 25 kg zakken winterwortelen waar ik er dan wat voor mijn cavia's uit biets.
    Zij zet ze altijd in de schuur in een boodschappenkratje, zodat er genoeg lucht bij kan.
    Als ze echt een paar weken staan gaan ze op den duur ook wel wat schimmelen. Ik raak ze dan niet meer aan. Maar zij snijdt de schimmel er dan vanaf en daaronder zit nog genoeg goede wortel.
Gelijkwaardige Onderwerpen: wortels bewaren
Forum Titel Datum
Voeding Gekleurde wortels 23 mrt 2014
Voeding Voeder wortels 15 jul 2009
Voeding wortelsnoepjes 23 mrt 2009
Voeding Winterwortels omgeving uden? 27 jan 2009
Voeding Baal hooi bewaren, wat is het best? 21 feb 2014

onderwerpentatus:
Niet open voor verdere reacties.

Sociale Media