De zwarte lijst van Sharon Dijksma

Discussie in 'Algemeen' gestart door Ronald, 19 jun 2013.

onderwerpentatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ronald

Ronald Administrator Medewerker

Pluimen:
    5.092
    Leeftijd:
    49
    Aantal Cavia's:
    7
    • Pluimen Pluimen x 2
  2. Cavia home Timberly

Cavia home Timberly

Pluimen:
    2.044
    Leeftijd:
    20
    Aantal Cavia's:
    10
    Gelukkig staat de cavia bij dieren die morgen worden gehouden zonder speciale voorwaarden!
    • Pluimen Pluimen x 1
  3. JDG75

JDG75

Pluimen:
    91
    Leeftijd:
    38
    Ik zie dat steppenlemmingen ook onder de lijst vallen onder byzondere voorwaarden, maar zie er niet bij staan wat die byzondere voorwaarden zijn?
  4. Khydra

Khydra

Pluimen:
    2.244
    Leeftijd:
    52
    Aantal Cavia's:
    33
    en degoes mogen helemaal niet meer? En gerbils ook alleen onder speciale voorwaarden? Gaat lekker worden zeg
  5. Cambara

Cambara

Pluimen:
    61
    Leeftijd:
    33
    Aantal Cavia's:
    7
    Help... degoes komen niet op de positieflijst...kan dit nog niet geloven...
    Weet iemand, of/wanneer deze lijst wordt herzien??
  6. Ronald

Pluimen:
    5.092
    Leeftijd:
    49
    Aantal Cavia's:
    7
    Ik heb hierover contact gehad met EZ, en die bellen mij daar over terug. Ze zeiden er alleen niet bij wanneer ;)

Voorlopig moet dit nog door de Tweede Kamer goedgekeurd gaan worden. Het kan dus nog alle kanten op.
  7. @anja

@anja

Pluimen:
    2.038
    Leeftijd:
    45
    Aantal Cavia's:
    0
    En als het er doorheen komt, jammer dan, ik doe mijn dier er niet voor weg.. (heb ook een steppelemming). Zal toch te idioot worden. Oke, dat bepaalde dieren niet gehouden kunnen worden is logisch, ik vind een stinkdier in huis ook belachelijk.. maar kom op als je al een dier hebt wat straks op de zwarte lijst staat, moet je het dier dan maar gaan dumpen ? Nou, dan brengen we ze allemaal gezellig naar Sharon Dijksma....kan zij er voor gaan zorgen...
    • Pluimen Pluimen x 4
  8. Ronald

Pluimen:
    5.092
    Leeftijd:
    49
    Aantal Cavia's:
    7

Overgangsbeleid

Voor dieren die op het tijdstip van inwerking treden van het verbod gehouden worden, en niet op de positieflijst staan, wordt een overgangsregeling gemaakt.
    Deze houdt in dat dieren die ten tijde van de inwerkingtreding niet op de positieflijst staan gehouden mogen worden zo lang zij leven. Ter uitvoering van de overgangsregeling moet het dier geïdentificeerd worden. Hierbij denk ik aan identificatie door middel van een chip of DNA, gekoppeld aan een dierenartsenverklaring.
  9. Alyssa

Alyssa

Pluimen:
    302
    Leeftijd:
    25
    Ik houd mijn hart vast voor de fretten :(

Maar idd, ik mis degoe's op de lijst en nog wel wat andere dieren die dan dus blijkbaar verboden gaan worden.
  10. @anja

@anja

Pluimen:
    2.038
    Leeftijd:
    45
    Aantal Cavia's:
    0
    Jaja en wie gaat dat betalen ? Want een chip zetten in een lemming, das onmogelijk... Dus dan wordt het DNA en dat is enorm duur... Dus moet ik hem wel weg doen.... nou ben benieuwd wie alle huizen gaan nakijken of er stiekum misschien toch dieren worden gehouden die niet mogen.... dat is dus onmogelijk. Dat van die chip en dna is puur weer geld verdienen.... er is geen hond die controleerd, want dierenmishandeling kunnen ze ook niet aanpakken, omdat ze geen mensen hebben om te controleren...
    • Pluimen Pluimen x 1
  11. Kelly

Kelly

Pluimen:
    374
    Leeftijd:
    24
    Aantal Cavia's:
    20
    Ik vind het wel een goede actie. Sommige dieren zijn gewoon niet geschikt als huisdier. En sommige dieren hebben speciale behoeftes, waar heel vaak niet door de eigenaar aan wordt voldaan. Vind het daarom ook wel jammer dat konijnen en cavia's niet onder speciale voorwaarden gehuisvest hoeven te worden. Ze zitten nog veel te vaak alleen en te klein.
    • Pluimen Pluimen x 5
  12. Fabienne

Fabienne Moderator Medewerker

Pluimen:
    5.769
    Leeftijd:
    41
    Aantal Cavia's:
    6
    Ik kan dit, hoe raar het ook mag klinken, alleen maar toejuichen.
    Sommige dieren worden namelijk aangeschaft zonder dat de eigenaars weten waar ze mee bezig zijn.
    Ik heb de meest schrijnende situaties meegemaakt en ben daarom blij dat dit doorgevoerd wordt.
    Hier hebben we hard voor gelobbyd als dierenorganisatie.

Het invoeren van strenge regels voor aanschaf zorgt er voor dat, hopelijk, deze dieren alleen nog maar onder de juiste normen gehouden mogen worden.
    Exotische dieren zal tzt een geheel verbod op komen, daar er erg veel gesjoemeld wordt met de invoer van deze dieren met als gevolg een hoog sterftecijfer.

Ik gun iedere liefdevolle dierenvriend een huisdier, maar er lopen helaas nog veel te veel mensen rond die dieren zien als een object en graag iets willen hebben maar niet voldoen aan de eisen die het dier stelt...
    • Pluimen Pluimen x 6
  13. @anja

@anja

Pluimen:
    2.038
    Leeftijd:
    45
    Aantal Cavia's:
    0
    Pak dan de dierenwinkels aan, controleer fokkers en pak broodfokkers aan. Maar niet mensen die weten wat ze met hun dieren doen, ze juist behandelen en de juiste voeding/leefruimte bieden...
    Als je kijkt op bv mp, dan zijn de grootste dierenmishandelaars/mensen die geen verstand ervan hebben, niet onder de exotische dierenhouders, maar gewoon onder de honden/.katten/konijnen/paarden/cavia-bezitters... Als je denkt dat deze maatregel helpt, dan geloof je in sprookjes... Er zijn geen mensen om te controleren, dat is nu juist het probleem. Ze voeren allerlei regeltjes in, maar er is niemand die die regels ook natrekt of ze gevolgt worden. Daar hebben ze de mensen en het geld niet voor. Dit is werkelijk de grootste onzin. Als er nog steeds honden in kofferbakken de grens overgezet worden of op fokboerderijen in kleine hokjes in de eigen stront liggen, dan is dat al een teken dat men geen mensen heeft om dat aan te pakken en nu worden er weer regels bij gemaakt... Dat is een lachertje.
    • Pluimen Pluimen x 7
  14. Cambara

Cambara

Pluimen:
    61
    Leeftijd:
    33
    Aantal Cavia's:
    7
    Ik ben ook voor een wet VOOR dierenbescherming, maar bij dit voorstel begrijp ik bepaalde keuzes niet. Degoes te plaatsen op een lijst samen met de bruine beer... Ben eigenlijk wel benieuwd naar achtergrondinformatie....
    • Pluimen Pluimen x 1
  15. Fabienne

Pluimen:
    5.769
    Leeftijd:
    41
    Aantal Cavia's:
    6
    Denk dat dit ook juist de bedoeling van de nieuwe wet is ;)
    als jij voldoet aan de eisen die het dier stelt, oftewel de nieuwe wet, dan hoef je je verder ook geen zorgen te maken.
  16. JDG75

JDG75

Pluimen:
    91
    Leeftijd:
    38
    Maar ik begrijp dus dat je een degoe dan helemaal niet meer mag houden!
  17. @anja

@anja

Pluimen:
    2.038
    Leeftijd:
    45
    Aantal Cavia's:
    0
    Ach kom op, de regering pakt niemand aan. Denk je nu werkelijk dat ze in dierenwinkels gaan kijken hoe de cavia's en konijnen er bij zitten ? Nee, ze komen niet eens kijken, hoogstens als er een melding is, om te constateren dat de dieren water en eten hebben en dus goed worden behandeld... maar de regering wil gewoon weer geld uit je zak kloppen. De regering is gewoon een lachertje, sorry, maar dit soort onzin kan ik werkelijk niet serieus nemen.
    • Pluimen Pluimen x 2
  18. Fabienne

Pluimen:
    5.769
    Leeftijd:
    41
    Aantal Cavia's:
    6
    Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid stellen nee, maar als deze wet een succes wordt, dan ben ik wel erg blij.
    Degoes komen inderdaad dan op de lijst van verboden dieren omdat dit dier in wezen gelijk staat aan de prairie hond, een diertje dat heel veel ruimte nodig heeft en waar het een kwelling voor is om opgesloten in een kooi te moeten leven.
    Degoes komen van nature uit Chili waar ze leven in bergen en rotsen...
  19. Susan

Susan

Pluimen:
    2.124
    Aantal Cavia's:
    2
    Meestal wordt de soep niet zo heet gegeten als die wordt opgediend.. Hoewel Sharon Dijksma volgens mij wel van wanten weet.
    Eerst maar eens afwachten wat er van het voorstel overblijft. welke dieren er onder de regeling gaan vallen en hoe er toezicht op gehouden gaat worden.
  20. Kelly

Kelly

Pluimen:
    374
    Leeftijd:
    24
    Aantal Cavia's:
    20
    Jeetje Anja, wat reageer je fel zeg! Als het goed is voldoe je aan de voorwaarden die ze gaan stellen voor die lemmingen? Dan is er toch geen probleem. Als ik het rijtje bekijk van verboden diersoorten ben ik heel blij dat ze dit gaan doen. Dit zijn gewoon geen kooi/huisdieren. En denk je echt dat dierenwinkels verboden dieren gaan verkopen? Denk het niet namelijk. Tuurlijk zullen er altijd mensen illegaal bezig blijven, mee eens. Maar het aantal dieren zal wel een stuk verminderen.

Ik zou mij trouwens best als vrijwilliger op willen geven om controles uit te voeren. Ik denk dat je zo een club bij elkaar hebt.
    • Pluimen Pluimen x 1
Gelijkwaardige Onderwerpen: zwarte lijst
Forum Titel Datum
Algemeen Teken de petitie tegen de vermelding van hamsters etc op de zwarte lijst 20 jun 2013
Algemeen Nieuwe zwarte schoonheid komt eraan! 1 apr 2013
Algemeen Nieuwe zwarte skinny beer :-) 6 apr 2011
Algemeen Wie fokt er zwarte of choco Hollanders? 11 feb 2009
Algemeen help deze zwarte mannen 24 okt 2008

onderwerpentatus:
Niet open voor verdere reacties.

Sociale Media