Cavia in de winter

Discussie in 'Huisvesting' gestart door @nika, 11 aug 2006.

onderwerpentatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. @nika

@nika

Pluimen:
    0
    Leeftijd:
    21
    Hoi, ik heb me net in het begin forum voorgesteld en ik ga dus morgen mijn eerste 2 caafjes ophalen. Mijn vader heeft een mooi groot buitenhok voor ze gemaakt, en ze komen naast de buitendeur te staan waar ze beschut zijn voor wind en regen. Het is nu augustus en nog niet koud zodat ze kunnen wennen aan de dalende temperatuur, maar ik maak me zorgen om de winter. Mijn vader heeft het hok zo stevig gemaakt dat het bijna niet te verslepen is:p. Naar binnen brengen is geen optie want het is heel erg zwaar en mijn moeder is alergisch voor het stof en de haren. (Ik mocht ze hebben als het hok maar buiten was). Met veel hooi en een evt. een doek over het hok als het koud word ga ik het proberen maar ze zijn nu nog maar 5 weken en ik vind ut toch wel eng, heeft er iemand tips? of wil iemand zijn/haar ervaringen delen met cavia's buiten in de winter?
  2. Nijn

Nijn

Pluimen:
    14
    Leeftijd:
    40
    Ik heb mijn caafjes ook altijd buiten staan...
    Ik zou me er niet te druk om maken... ze hebben nog tijd genoeg om aan de dalende temperaturen te gaan wennen hoor...
    Als je bij extreem weer er voor zorgt dat ze een plekje hebben (bijv. een nachthok) waar ze echt helemaal uit de wind zitten en je doet er flink wat bodembedekking in.. (ik doe eerst een krant want dat isoleert en daarna een dikke laag zaagsel) en natuurlijk flink veel hooi waar ze in kunnen wegkruipen dan kunnen ze best buiten zijn is mijn ervaring...:)
    Veel plezier met je nieuwe aanwinsten!!:)
  3. au3tje

au3tje

Pluimen:
    0
    Leeftijd:
    36
    hoi hoi
    ik heb ook net een caafje en een konijn. ze zitten samen in 1 hok. heel gezellie maar ik twijfel ook. en ik vindt het ook wel gezellie als mijn caafje binnen is.
    maar het konijn stinkt veel meer en moet echt buiten staan vindt ik(nu is ie nog klein en ruikt ie niet zo)
    ben er ook bang voor als bambi buiten zit dat ie dan minder tam wordt. of zou dat wel mee vallen. weten jullie daar een antwoord op. groetjes au3tje
  4. CasaCobaya

CasaCobaya

Pluimen:
    27
    Leeftijd:
    38
    Mijn cavia's zitten allemaal buiten in een onverwarmde schuur en gaat perfect hoor, gewoon swinters meer bodembedekker er in.
  5. Lunkymoments & Corotimes

Lunkymoments & Corotimes

Pluimen:
    4
    Leeftijd:
    45
    Hoi
    Ik val in herhaling denk ik maar ik sluit me aan bij de vorige antwoorden.
    De cavia kan in de winter prima buiten, wel moet hij tochtvrij staan en met voldoende hooi waar hij zich in kan verstoppen en opwarmen wil dit prima.
    Wel vond ik dat de fles water in de gaten moet worden gehouden want die bevriest snel misschien heeft iemand anders hier nog een tip voor???
  6. au3tje

au3tje

Pluimen:
    0
    Leeftijd:
    36
    oke maar hoe zit het met de tam heid van de dieren. ze zitten natuurlijk wel
    alleen (zonder mensen) worden ze niet snel weer schuw.
    dat zou jammer zijn.
  7. Nijn

Nijn

Pluimen:
    14
    Leeftijd:
    40
    Ze zullen misschien iets schrikkeriger zijn dan dieren die binnen staan,maar als het goed is kom je minstens 1 keer per dag bij ze. (ik kom zelf meer bij ze... ik doe alles apart,eerst eten geven... later wat groenvoer geven...een keer kammen en controleren op klitten enz.)
    Zo blijven ze bij mij wel aardig tam hoor,al moet ik wel toegeven dat als ze binnen staan ze wel rustiger zijn en je ze sneller in je handen hebt,maar ja,je moet toch een keuze maken daar in... Voor mij was dat toch niet zo moeilijk,liever cavia`s die iets minder mak zijn (maar het maakt ze echt niet minder lief!!!!) dan helemaal niets!:D
  8. lauwra

lauwra

Pluimen:
    0
    Leeftijd:
    28
    Hee!
    Ik heb mijn cavia's altijd buiten gehouden. Ik heb een plek uitgezocht waar het hok niet in de zon staat en niet in de tocht. Verder heb ik voor de tralies vliegengaas gedaan (uit een hordeur) want anders kunnen de vliegen eitjes leggen en heb je in een mum van tijd een heel vliegennest met maaien in de kooi. (ook al maak je de kooi zo vaak schoon.) Wat ik in de winter doe, is kranten op de bodem leggen als isolatie, daarover heen zaagsel, een hoop hooi EN stro. Hooi is voor op te eten en stro is voor de warmte, voor isolatie. Dan heb ik nog zo'n klein houten huisje erin staan. Snachts komt er een handdoek voor de tralies zodat er geen wind en regen in kan komen. En als het echt koud is leg ik er een regenjas of zeil overheen om alle tocht buiten te houden. Maar als het echt heel erg vriest, dan gaat het hok in de schuur. (maar dit ging bij jou niet.) Het flesje is door dit meestal niet bevroren, en als ik dat merk zet ik m even binnen om te ontdooien en dan snel weer in het hok. Misschien heb ik wat overdreven maatregelen maar al mijn cavia's overleven de winter met een mooie dikke wintervacht en een warm hok!!

Succes, groetjes Laura

oja als het zo koud is moet je je cavia niet binnen vasthouden en knuffelen maar gewoon buiten, want van ijskoudbuiten-naar verwarmingwarmbinnen- en weer naar ijskoud is slecht voor je caaf.
  9. Lunkymoments & Corotimes

Lunkymoments & Corotimes

Pluimen:
    4
    Leeftijd:
    45
    ja ze kunnen prima buiten maar je moet ze wel ongeveer 1 a twee keer per dag eruit halen dat gaat prima
  10. Sebastian

Sebastian

Pluimen:
    0
    Leeftijd:
    22
    Als ik eerlijk mag zijn heb ik liever die kou dan de hitte van afgelopen weken(38-40°) .. en mijn caafjes ook denk ik , bij mij zitten ze ook in een onverwarmde schuur(het dak is wel geisoleerd),ik geef ze dan huisjes en veel hooi en wat ook wel helpt is dat ze niet alleen zitten zodat ze elkaar kunnen verwarmen , ik hang ook jutte zakken voor m'n raam en voor de flat hokken ..
    Veel plezier met je nieuwe caafjes !
  11. dretje

dretje

Pluimen:
    0
    Leeftijd:
    45
    En hoe zit het met kleintjes. Onze nieuwste aanwinst : FIZ en FIGARO zijn nu zo'n 5 weken. Binnen in de huiskamer geboren en opgegroeid. Figaro was een echt kleintje en is nog steed annd ekleine kant maar wel levendig en zo te zien kerngezond.....kunnen die met dit grillige weer toch al buiten?
    Ik vind het zelf nog een beetje zielig en hou ze (meteen goede smoes) nu nog binnen , zeker snachts. Zondag middag met dat lekkere weer hebben ze wel al kennisgemaakt met hun buitenhok.

Wat is wijsheid?

groetjes Dretje
  12. Sebastian

Sebastian

Pluimen:
    0
    Leeftijd:
    22
    Ik zou ze dan nu stilletjes aan gaan laten wennen aan dit weer als je ze van de winter buiten wilt houden ;)
  13. Nijn

Nijn

Pluimen:
    14
    Leeftijd:
    40
    Ik zou ze inderdaad ook nu al gaan laten wennen aan het buiten zijn... nu hebben ze nog een poosje voordat het echt koud gaat worden dus kunnen ze er nu goed aan wennen..
    Als je ook nu al in het nachthok wat extra hooi doet waar ze lekker in weg kunnen kruipen als ze het koud zouden krijgen maakt het niet uit hoe oud ze zijn hoor...
    (ik kan me wel voorstellen dat het nog erg gezellig is om ze lekker binnen bij je te hebben!!!:) )
  14. Lunkymoments & Corotimes

Lunkymoments & Corotimes

Pluimen:
    4
    Leeftijd:
    45
    ja ik zou er ook voor kiezen om ze langzamerhand naar buiten te doen.
    Waarom begin je niet met overdag dan kunnen ze langzaam aan de temperatuur wennen.
    S'nachts kun je ze dan binnen halen en na een week wennen buiten dag en nacht.
    Met hooi of een extra hokje in het nachthok is het warm genoeg die van mij komen uit de dieren winkel en zijn ongeveer 6 a 7 weken ik heb ze direkt naar buiten gedaan omdat ik allergie heb voor het hooi en ook lichtelijk voor de cavia zelf ze zijn ook van mijn twee dochters.
    Over het hok heb ik voor s'nachts een fleecedeken en daaroverheen een vuilniszak die in kapot heb geknipt deze hangt alleen over het dak heen en de fleecedeken hangt over de tralies heen zo hebben ze geen last van tocht en als het regent dan regent het niet in het hok.

Succes
  15. veerleh

veerleh

Pluimen:
    49
    Leeftijd:
    22
    Maar kun je ook iets doen tegen het bevriezen van de flesjes?
  16. De Lieverdjes

De Lieverdjes Gast

Mijn flesjes zitten in de winter allemaal in een oude dikke sok. Het water ververs ik dan ook 2 keer per dag...
    Ik weet dat druivensuiker voorlomt dat water bevriest maar heb geen idee dat caafjes dat mogen hebben.

Groetjes,
    Ilke
  17. Caviaatje

Caviaatje

Pluimen:
    0
    Leeftijd:
    22
    Mijn caafjes wonen ook buiten. maar de kleintjes gaan pas in het hok wanneer het zonnetje schijnt en ze kunnen wenne. (wat voor een weer het dan de volgende dag is maakt niet uit). Wel hebben ze binnen in het nachthok. verwarming. nl heeft erg strenge winter en met 7 onder 0 kunnen ze niet zomaar buiten hoor!.
  18. Lunkymoments & Corotimes

Lunkymoments & Corotimes

Pluimen:
    4
    Leeftijd:
    45
    Ik doe ook wel een een krant of alluminiumfolie om de fles en de een sok.
    Dan wel kijken of het met echte koude vorst nog vloeibaar is.
    dit is dan wel een fles die aan de buitenzijde van de kooi hangt:idea:
Gelijkwaardige Onderwerpen: Cavia winter
Forum Titel Datum
Huisvesting Cavia's naar binnen van de winter? 24 sep 2010
Huisvesting Winter jong cavia`tje 26 sep 2009
Huisvesting Nog creative idee voor ontwerp caviaflat buiten?(met name voor de winter) 6 jul 2008
Huisvesting cavia's buiten laten overwinteren 13 okt 2007
Huisvesting 's winters: cavia's wel of niet buiten? 25 jun 2007

onderwerpentatus:
Niet open voor verdere reacties.

Sociale Media